Перші дизайн-рішення

Спроби змінити підхід до навігації (маршрутного орієнтування) відбувалися здавна і неодноразово, але зміни до регуляторних документів — це процес, який тривав довше, ніж ініціатори перебували на посаді. Тому нікому це не було особливо цікавим.

Ми вирішили, вивчивши реальний користувацький досвід водіїв, на практиці відпрацювати наші рішення на кількох ділянках, оцінити їхню правильність та ефективність. Та вже на підставі готових об’єктів вносити зміни до стандартів, написати зрозуміле керівництво та впроваджувати нові навігаційні рішення по всій мережі доріг.

Першою обрали ділянку траси Н 01 від Городища до Сміли, яка зараз активно ремонтується і там можна швидко встановити знаки.

Ділянку траси у Черкаській області можна подивитись на інтерактивній мапі Укравтодору

Дисклеймер. Ми розробляємо рішення поступово для окремих ділянок доріг і будемо доповнювати після нових кейсів. У кінці проєкту зберемо все в єдиний документ.

Принципи

Для побудови такої великої системи, як автомобільна навігація, потрібно визначити принципи, які допомагають впорядкувати всі рішення. Зараз ми виділили такі:

  • Передбачуваність. Знаки стоять в тих місцях, де їх очікує побачити водій, та відповідають на ті потреби, які в нього виникають.
  • Консистентність. На всьому шляху знаки та принципи мають бути типовими і схожими.
  • Ергономічність. Користування знаками має бути зручним.
  • Естетичність. Знаки мають бути красивими, це створює додаткову довіру що їх робили із знанням справи, а не аби як.
  • Надлишковість. Дорога має давати інформації більше, ніж необхідно, та нагадувати правила.
  • Дорога має допомагати.

Передбачуваність

Виокремлюємо типові ділянки дороги та потреби на цих ділянках, щоб в однакових ситуаціях водієві допомагав однаковий набір знаків.

Пряма дорога
  • Підтверджуємо вірність напрямку.
  • Підказуємо, скільки їхати.
  • Нагадуємо про обмеження швидкості.
З’їзд з дороги
  • Куди веде ця дорога?
  • На яку дорогу цей з’їзд?
  • Чи є поблизу екстрені служби?
Просте перехрестя
  • В якому мені напрямку?
  • До яких доріг я можу дістатись?
Складний перетин доріг, кільце, розв’язка
  • Формуємо уявлення про вузол.
  • Показуємо напрямки.
  • Підтверджуємо правильність рішень.
Початок населеного пункту
  • Нагадуємо про обмеження швидкості.
  • Підтверджуємо номер траси.
  • Розповідаємо про екстрені служби.
Населений пункт
  • Проводимо по населеному пункту транзитом.
  • Допомагаємо дістатись точки інтересу.
  • Підказуємо, де екстрені служби.
Кінець населеного пункту
  • Як далеко до наступних сервісів?
  • Чи в правильному напрямку я рухаюсь?
  • Чи можна вже збільшувати швидкість?

Ергономічність

Title Case

Використовуємо написання Title сase — великі літери використовують для початку повідомлення та початку кожного слова у власних назвах, інші літери рядкові. За дослідженнями відстань зчитування таких написів на 10% більша, ніж всіма прописними.

Написи всіма прописними має вигляд набору прямокутників і зливаються в суцільну кашу

За рахунок виносних елементів літер слова утворюють специфічні форми, які легше розпізнавати.

Title case також дозволяє при тому ж розмірі шрифту зменшити площу напису. Тоді можна збільшити розмір тексту при такій самій площі. А більший розмір — більша відстань зчитування.

Порівняння площ різних розмірів. Зверху вниз:
1) наявний шрифт ГОСТ, прописні літери, розмір літер 200 та 150 мм;
2) напис рядковоми літерами, той же розмір літер;
3) збільшений розмір шрифту — 224 та 160 мм;
4) збільшений розмір шрифту та розрядка літер 25% для кращої читабельності.

Порівняння площ різних розмірів.

Наявний шрифт ГОСТ, прописні літери, розмір літер 200 та 150 мм

Напис рядковоми літерами,
той же розмір літер

Збільшений розмір шрифту — 224 та 160 мм

Збільшений розмір шрифту та розрядка літер 25% для кращої читабельності

Новий шрифт — Road UA

Наявний шрифт — прямий нащадок радянського шрифту ГОСТ 10807-78. Основний недолік — він був створений перш за все для написів прописними.

Більше причин оновленння шрифту
Історична причина

Шрифт розробили у 1978 році. З того часу шрифт морально застарів, змінились технології виготовлення, які дозволяють робити знаки набагато простіше.

Також у сучасному світі люди звикли до нових шрифтів, які частіше бачать на сайтах та у смартфонах. Зазвичай люди швидше і простіше сприймають те, до чого звикли.

Ідеологічна причина

Наявний шрифт — прямий нащадок радянського шрифту ГОСТ 10807-78, що розробили у ВНИИТЭ. Офіційна (у Росії, зг. ГОСТ Р 52290-2004) цифрова реалізація належить російському ТОВ «ИндорСофт» у складі програмного забезпечення для проєктування дорожніх знаків.

Варто відходити від радянського минулого і залежності від російських ліцензій та програмного забезпечення.

Частина бренду та обличчя країни

Шрифт може бути зовсім непомітним, проте з ним стикатимуться тисячі водіїв. Новий шрифт може стати новим обличчям країни, коли всі, хто в’їжджатиме, зможе по шрифту зрозуміти що тут Україна, а не Росія чи Білорусь, де зараз такий самий шрифт, як в Україні.

Новий шрифт — нове обличчя країни.

Проєктувальники та виробники використовують інший шрифт

Часто знаки роблять не тим шрифтом, який прописано у ДСТУ. Використовують Arial, який для навігації не підходить. Навіть ілюстрації у ПДР зроблено неправильним шрифтом.

Дорожній шрифт існує лише як креслення у ДСТУ. Не існує офіційної цифрової реалізації у відкритому доступі або у вільному продажу.

Шрифт у ДСТУ 4100:2014

Створений для написів ПРОПИСНИМИ літерами

Дизайн шрифту створено з пріоритетом заголовних літер, тобто він більше пристосований для набору у режимі «тільки заголовні».

Проте є багато досліджень, в яких йдеться, що написи ПРОПИСНИМИ читаються гірше й читаються довше, ніж написи рядковими.

Не найкраща побудова літер

В основі «круглих» знаків, на кшталт літери «О», лежить математично правильний еліпс, хоча вважається, що така побудова літер не є оптично доцільною і погіршує швидкість зчитування.

Оптична компенсація

Існує єдине накреслення шрифту, хоча оптично доцільно використовувати жирніше накреслення для темних написів на світлому тлі і легше накреслення для світлих написів на темному тлі, як це прописано у стандартах більшості європейських країн.

Шрифт FS Millbank. Різні накреслення для використанні на темному та світлому тлі.

Моноширинні літери або схожі на них

Створюють нерівномірний набір, тобто нерівномірні проміжки між літерами. Тому можлива гірша читабельність слів.

Помилки у літерах

Деякі літери на основі латинської абетки виконано з фактичними помилками, наприклад у польських літерах «а з оґонеком», «е з оґонеком» оґонек відокремлено від тіла літери.

Просто негарно зроблений шрифт

Некрасиві і криві літери, які виглядають неохайно. Це одразу створює відчуття неякісно зробленої роботи.

Новий шрифт — Road UA — напрацювання українського шрифтаря Андрія Константинова, засновника шрифтової студії minttype.com.

Road UA створювався як сучасний європейський шрифт, заснований на перевірених дослідженнями шрифтах — британському Transport та німецькому DIN,але із силуетами окремих символів більш подібних до наявного шрифту ГОСТ, щоб кардинально не ламати візуальну звичку.

Також у шрифту будуть різні накреслення: medium — для написів на темному тлі і bold — для написів на світлому, щоб написи на різному тлі оптично виглядали однаковими.

У новій навігації ми вирішили протестувати, як працюватиме новий шрифт. Про тестування напишемо окремо.

Road UA — новий дорожній шрифт України.

New Transport — оцифроване оновлення британського шрифту Transport.

Road UA Medium та Road UA Bold

Розміри тексту

Розмір тексту залежить від відстані, з якої треба читати напис, та часу на читання. А швидкість та час залежать від швидкості, з якою рухається водій. Тому ми розраховуємо, який розмір має бути на ділянках з різною швидкістю. Беремо досліджений індекс читабельності — 10 мм літери на кожні 4,8 м відстані.

  • Для міста (50 км/год) = 120 мм маленька (рядкова) літера та 
168 мм велика (прописна) літера;
  • Поза містом (90 км/год) = 160 мм та 
224 мм.

Для консистентності розмірів прив’язуємось до висоти рядкової літери і встановлюємо крок змінення розміру — 40 мм. Від цих розмірів також побудуємо інші розміри та пропорції на знаку:

x-height = 4x

Висота рядкової літери

Наприклад,
x-height = 160 мм → x = 40 мм;
x-height = 120 мм → x = 30 мм.

Стрілки

Дослідження показують, що стрілки у формі шеврону краще видно у поганих умовах. Це можна імітувати за допомогою розмиття зображення.

Знизу більша кольорова пляма — краще зчитується форма стрілки.

Знизу більша кольорова пляма — краще зчитується форма стрілки.

Будова стрілки також прив’язана до розміру літер.

x = x-height / 4

Піктограми

Допомагають швидше зчитувати інформацію

Вводимо позначку центру міста . Таку позначку можна зустріти у різних країнах світу, наприклад, Італії, Катарі та інших.

Динамічні — для швидшої реакції

На піктограми, що відображають рух, водії реагують швидше. Потяг «рухається на нас», а не стоїть на місці

Приклад з ПДР: знак 5.66. Залізничний вокзал

Посилюють інші елементи, а не конфліктують з ними

Піктограми, схожі на стрілки, повертаємо у напрямку руху.

Приклад з ПДР: літак вказує у сторону протилежну напрямку і це створює можливість для помилки водія.

Як пройти до аеропорту — стаття Юрія Грановського з детальним описом проблеми.

Кольори номерів трас

Згідно опитуванням багато водіїв орієнтуються саме за номерами трас. Практика кодування кольорами різних трас не нова. Але ми пропонуємо застосовувати колір по пріоритетах доріг:

Е 40 Європейський маршрут — зелений;

М 03 Міжнародна дорога — червоний;

Н 01 Національна — червоний;

Р 16 Регіональна — без кольору;

Т 14-02 Територіальна — без кольору.

Раніше регіональні Р і територіальні Т траси робили із жовтим тлом і чорним текстом. Але така яскравість більше привертала увагу, хоча пріоритет цих трас менший.

Приклад старого знаку. Траса Р 01 меншої категорії, але привертає увагу більше за рахунок жовтого кольору.

Номери трас

Окремо пропонуємо прибрати дефіси у номерах доріг і зробити їх ближче до європейських коридорів. Дефіси у номерах не несуть майже ніякої інформації, але додають шуму. А сам номер траси виділяється за рахунок білої рамки навколо номеру.

Дефіс можна залишити у номері територіальних доріг Т 14-16, де перші дві цифри означають номер області, а інші дві — номер дороги.

Розділення напрямків

Багато інформації потребує багато часу на зчитування. Більше трьох напрямків складно сприймати, тому ми розносимо їх на окремі знаки.

Було: нагромадження тексту на одному носії.

Буде: розділення напрямків, до трьох на знак.

Розділення міської та заміської навігації

Міську навігацію (на білому тлі) та заміську (на синьому тлі) треба розділяти на різні носії для розділення контексту.

Розділення тільки кольором тла. Потрібен час на відокремлення міської та заміської інформації.

Транслітерація

Під час створення адресних покажчиків ми шукали транслітерацію, яка найкраще вирішувала б задачу передачі звучання назви. Від офіційної паспортної транслітерації відрізняється спрощеною літерою «щ» — «sch», а також усуненим дублюванням у «iie» та «iia», а «ьо» транслітерується як «io».

А a Ї i, yi * Ф f
Б b Й i, y * Х kh
В v К k Ц ts
Г h, gh ** Л l Ч ch
Ґ g М m Ш sh
Д d Н n Щ sch
Е e О o Ь не транслітерується
Є ie, ye * П p Ю iu, yu *
Ж zh Р r Я ia, ya *
З z С s не транслітерується
И y Т t    
І i У u    
* Другий варіант вживається на початку слова.
** Після літери «з» вживається «gh». В інших випадках — «h».

Vulytsia vs Street — навіщо потрібна транслітерація

translit.a3.kyiv.ua — онлайновий інструмент для транслітерації.

Форма знаків

Для з’їздів на розв’язках пропонуємо застосовувати знак зі зрізаним краєм, він своєю формою підсилює сприйняття напрямку в бік.

З’їзд підкреслений формою знаку — скосом під 70˚. Помітний ще до того, як видно написи та стрілку

Сервіси та служби

Знаки сервісів мають допомагати з розумінням дороги.

АЗС

Зараз знаки згідно правил розміщують перед самою АЗС. Але в цьому мало сенсу, зазвичай АЗС видно заздалегідь завдяки стелам чи екранам. Корисніше ставити знаки АЗС після заправки і відповідати на питання «Коли буде наступна АЗС?». Так водій може вирішити чи потрібно йому повернутись та заправитись, чи можна їхати далі.

Екстрені служби

На в’їзді у місто корисно дати розуміння, чи є тут екстрені служби (лікарня, поліція), скільки до них їхати і куди. У межах міста доречно на шляху до служб встановлювати знаки для підтвердження напрямку.

Нові позначки

На знаках підтвердження напрямку вводимо пріоритети: зверху великий номер траси, якою ми зараз прямуємо якщо в тому ж напрямку є важливе місто, але щоб дістатись до нього треба з’їхати на іншу трасу, додаємо лінію-розділювач, а номер траси ставимо після назви.

Прямуємо трасою Н 01, а до Черкас потрібно буде з’їхати на Н 16.

Прямуємо трасою Н 01

Наступний населений пункт

Термінальний населений пункт (кінцевий на цій трасі)

Черкаси в тому ж напрямку, але потрібно буде з’їхати на Н 16

Пріоритетний напрямок на схемах

Для спрощення орієнтування у схемах пропонуємо виділяти товщиною та розміром стрілок головний напрямок. У пріоритеті — траса, якою ми прямуємо. Таке виділення має не протирічити знакам пріоритету проїзду перехрестя.

Розміщення знаків

Часто знаки встановлюють безпосередньо в точках повороту. Але знак потрібно ставити заздалегідь, щоб водій міг зорієнтуватись і за необхідності здійснити маневр. Ця відстань може залежати від швидкості руху на ділянці.

Прості знаки напрямків
Обмеження швидкості Відстань від знаку до точки, м Відстань між знаками, м

Потребує зупинки

Потребує суттєвого зменшення швидкості

Не потребує суттєвого зменшення швидкості

50 км/год 50–80 35–60 30–45 40
90 км/год 140–180 90–120 60–80 60
110 км/год 220–250 150–180 100–120 80

Якщо ми розуміємо, що авто на ділянці не може рухатись з такою швидкістю (наприклад, між маневрами), слід відштовхуватись від прогнозованої швидкості, а не від обмеження.

Схематичні знаки напрямків, напрямки до точок інтересу, сервісів та екстрених служб
Обмеження швидкості Відстань від знаку до точки
50 км/год 170 м
90 км/год 300 м
110 км/год 350 м

Естетика

Розміри тексту

Для консистентності та зменшення хаосу на кожному знаку використовуються лише два розміри тексту. Зазвичай більший розмір для українського і менший — для трансліту. Номери трас також приймають або більший розмір, або менший.

Модульна сітка

Розміри і пропорції всіх елементів прив’язано до висоти рядкової літери українського тексту — x-height = 4x. А від цього модулю x вже будуються всі розміри та пропорції.

Лінія читання

Окрім модульної сітки для кращої естетики і покращення сприйняття створюємо лінію читання «Назва—Відстань—Напрям». Об’єкти на одній лінії простіше співвідносити між собою.

Впорядкування випадкових знаків

Іноді зустрічаються знаки, які ніяк не регламентовані. Наприклад, знак біля вузьких мостів. Зараз він схожий на назву міста, хоча вони різні. Спочатку уніфікуємо знак з написом,
 потім вводимо новий стандартний знак у ПДР.

На першому етапі комбінуємо знак, потім вводимо новий.

Попереджуючі знаки зараз схожі на початок населеного пункту

Місцева особливість — річки

Знаки річок відокремлюємо від іншої навігації за рахунок блакитного кольору та позначення хвиль для створення приємного нюансу.

Блакитний колір і графіка відокремлять річки від знаків напрямку і назв міст.

Зараз знаки річок схожі на напрямки та назви міст.

Надлишковість інформації

Дорога має надавати більше інформації для ухвалення рішення і адекватної реакції, ніж теоретично мінімально необхідно.

Не варто сподіватись, що 100% водіїв побачать та зрозуміють 100% сигналів від дороги. Якщо ми надаємо лише необхідний мінімум інформації, абсолютно точно якась кількість водіїв не побачить та не зреагує на якусь кількість сигналів, а отже «правила поведінки» у якійсь кількості ситуацій будуть незрозумілими.

Обмеження швидкості

Яскравим прикладом є початок населеного пункту, що означає для водія зміну швидкісного режиму до 50 км/год. Водій отримує лише один сигнал про обмеження швидкості — знак початку населеного пункту. І ми точно розуміємо, що якась кількість водіїв не побачить, не розпізнає, не зрозуміє цей знак, а отже і не відреагує адекватно йому. За принципом надлишкової інформації ми маємо надати йому додаткові сигнали про обмеження швидкості. Найбільш зрозумілим буде знак обмеження швидкості.

Номер траси на кілометрових стовпчиках

Водієві завжди потрібно підтвердження, якою трасою він рухається і чи не з’їхав не туди. Здається, для цього можна використати кілометрові стовпчики, які і так встановлюються. На них можна додати номер траси. Для заощадження можна встановлювати номер на кожному п’ятому стовпчику.

Підтвердження на всіх складних ділянках

У місцях, де потрібно приймати рішення про подальший напрямок (складні перехрестя, розв’язки, перехрестя у містах, де проходить траса) потрібно підтверджувати правильність обраного шляху. Для цього ставимо знак і дублюємо розміткою номер траси, якою ми їдемо.

Після перехрестя підтверджуємо трасу за допомогою знака та розмітки.

Дорога має нагадувати правила

Наполегливо нагадуємо про обмеження швидкості впродовж траси.

Знаки та розмітка мають працювати разом

На з’їздах з однієї траси на іншу дублюємо номери розміткою. Номер траси на розмітці робимо з рамкою Н 16, як на знаках, для консистентності.

Дорога має допомагати

Знак обмеження швидкості 70 км/год перед населеним пунктом дозволить зреагувати та скинути швидкість перед самим містом.

Порівняння знаків на прикладі траси Н 01

Знак 5.45. В’їзд до населеного пункта.

Знак 5.46. Виїзд з населеного пункту.

Знак підтвердження напрямку з відстанями до населених пунктів.

Схема розв’язки. Підчас роботи над схемами, з’явились додаткові принципи конструювання схем. Наприклад, розміщувати текст так, щоб він допомагав сприймати напрямок руху: з’їзд праворуч → текст праворуч.

Схема перехрестя.

  • Розносити явно різні напрямки. Якщо на схемі складна форма роз’їзду, то краще розносити напрямки по протилежних сторонах. Так їх простіше виокремити і віднести до напрямку/стрілки.
  • Складний маневр відображати крупніше.

Було: у такій конфігурації Центр та Київ неявно відносяться до своїх напрямків; а маневр, який потрібно здійснити на розв’язці замілкий і його складно виокремити.

Буде: різні напрямки по різних кутах знаку, стрілки явно біля назв.

На перетині трас Н 01 та Н 16 замість малого знаку на землі краще винести знаки на опору над дорогою.

Приклади кількох складних ділянок

Складне перехрестя у Городищі.

Перетин Н 01 та Т 24-01 у Городищі.

Перетин трас Н 01 та Н 16.

Відкриті питання

Поки це перші рішення, не всі проблеми до кінця вирішено, і ми будемо раді зворотньому зв’язку стосовно них.

Вибір дестинацій для знаків

На одному знаку вказуємо до трьох населених пунктів:

  • Найближчий населений пункт;
  • Найбільш значущий населений пункт між найближчим та термінальним;
  • Термінальний населений пункт — кінець маршруту.

Якщо на знаку вказується лише дві дестинації в одному напрямку, то варто вказати найбільш значущий населений пункт на маршруті та термінальний населений пункт.

Надіслати
+1
Запінити
Команда
  • Візіонер проєкту
  • Олександр Колодько
  • Менеджер проєкту
  • Роман Дима
  • Дизайнери
  • Олександр Колодько
  • Юрій Грановський
  • Роман Дима
  • Дослідниці
  • Маргарита Гогун
  • Марія Коробко-Маріловцева
  • Анна Кириченко
  • Шрифт
  • Андрій Константинов minttype.com
  • Редактори
  • Олександр Клейменов
  • Маргарита Заіменко
  • Квітень — Травень 2020