Січень 2020 — Проект триває

Нова навігація на дорогах України

У 2020 році в України почалось «Велике будівництво», яке включає оновлення понад 4 000 км доріг державного значення. Укравтодор планує за 2–3 роки «зшити країну» якісними дорогами «європейської» якості (як з погляду проєктів, так і з погляду будівництва) з підвищеними вимогами безпеки та зробленими для водія, а не для дотримання норм ДСТУ.

Дороги України мають стати вітриною країни. І якщо буде гарний hardware, тому має бути гарний і software. За ініціативою Укравтодору, команда Офісу реформ залучила нас для покращення дорожньої навігації (маршрутного орієнтування).

Проблеми

Для початку ми окреслили основні проблеми, які є зараз:

  • Навігаційні знаки не сприймаються як щось, що може довести водія в потрібне місце.
  • Немає однакової системи навігації. Знаки маршрутного орієнтування ніяк чітко не регламентовані і часто проектувальники роблять їх на власний розсуд або за прикладом попередніх проектів.
  • Часто встановлені знаки не відповідають стандартам: використані не ті розміри, чи шрифт.
  • У замовника проєктів (обласних служб автомобільних доріг) немає механізму контролю якості проектів навігації: незрозуміло, які мають бути знаки і де, і як оцінювати роботу проєктувальника. І це наслідок того, що немає чітких механізмів проєктування дорожньої навігації.

Як досягти мети

Щоб наші зміни принесли реальну користь, ми створили дорожню карту, як досягти мети — покращити орієнтування на дорогах:

  • Дослідження. Зрозуміти, що ми маємо зараз, які є гарні приклади і напрацювання є у нас, що не працює і чому, проаналізувати закордонний досвід.
  • Концепція. Сформулювати на основі досліджень перші гіпотези.
  • Пілотний проєкт. Обрати експериментальну ділянку та розробити принципи для реальної ділянки.
  • Тестування та оцінка рішень. Запровадити нову навігацію на тестовій ділянці і перевірити ефективність наших рішень.
  • Керівництво/гайд із зрозумілою методологією створення навігації, які знаки робити і де їх розміщувати. Простою мовою, із наочними схемами.
  • Внесення змін у нормативні документи (ДСТУ, ДБН, ПДР тощо). Узаконення перевірених рішень.
Дорожня карта

До дорожньої карти ми також додали ключовий принцип — доказовість кожного рішення. Рішення має засновуватись на тезі, яку можна обґрунтувати.

Ділянки доріг для пілотних проєктів

  1. М 06 Київ – Чоп
  2. Н 01 Київ – Знам’янка
    на ділянках: км 153+550 — км 163+650, км 164+200 — км 176+000, км 183+717 — км 198+610
  3. Н 21 Старобільськ – Луганськ – Хрустальний – Макіївка – Донецьк
  4. Н 23 Кропивницький – Кривий Ріг – Запоріжжя;
  5. Н 31 Дніпро – Царичанка – Кобеляки – Решетилівка
  6. Р 22 КПП «Красна Талівка» – Луганськ
  7. Р 48 Кам’янець-Подільський – Сатанів – Війтівці – Білогір’я
  8. Т 13-06 Сєвєродонецьк – Новоайдар
  9. Т 13-09 Щастя – Широкий
  10. Т 14-02 Східниця – Пісочна
  11. T 14-16 Львів – Пустомити – Мединичі
    на ділянці км 8+020 — км 38+200

Зворотній зв’язок

Ця сторінка буде розповідати про наші рішення та давати можливість залишити зворотній зв’язок. Збоку на всіх сторінках проекту буде форма для коментарів. І ми заохочуємо всіх долучитись до обговорення через цю форму або через пошту road@a3.kyiv.ua.

У вигляді експеримету зробили телеграм-канал, де у реальному часі пишемо про хід проекту, різні думки та варіанти.

Етапи проекту

Входячи в цей проєкт, окрім власного водійського досвіду (який був далеко не у всіх) і знань ПДР, ми майже нічого не розуміли про організацію дорожнього руху і системи маршрутного орієнтування на дорогах. До того як щось рекомендувати, проєктувати, змінювати і вирішувати проблеми, ми вирішили зануритись у тему через дослідження.

Лютий — Березень 2020

Ми вирішили на практиці відпрацювати наші рішення на кількох ділянках, вивчити реальний користувацький досвід водіїв, оцінити їхню правильність та ефективність. Та вже на підставі готових об’єктів вносити зміни до стандартів, написати зрозуміле керівництво та впроваджувати такі рішення по всій мережі доріг.

Першою обрали ділянку траси Н 01 від Городища до Сміли, якe зараз активно ремонтують, і там можна швидко встановити знаки.

Квітень — Травень 2020

Ми визначили для себе декілька принципів побудови навігаційних систем. Два з них — це передбачуваність і консистентність. Водій має розуміти, який знак його чекатиме в тій чи іншій типовій ситуації, і яку інформацію на ньому буде відображено.

Червень 2020

Олександр Колодько в гостях у Skrypin.ua розповідає про проект нової навігації.

Липень 2020

Автор — Андрій Константинов, Mint Type. Ліцензія CC BY-ND 4.0, проект розміщений на Гітхабі.

Усі напрацювання ми зібрали у посібник — путівник у проєктуванні систем маршрутного орієнтування. Положення, які ми в ньому описуємо, мають допомагати виробленню рішень. Ми систематизували все різноманіття дорожніх ситуацій до кількох типових ділянок, а різноманіття правил — до кількох зрозумілих принципів.

Частина напрацювань офіційно увійшла у нову редакцію державного стандарту ДСТУ 4100:2021 «Безпека дорожнього руху. Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування».

На жаль, не всі з запропонованих змін з нашого путівника увійшли до стандарту, тому напряму використовувати путівник не вийде. Але з путівника все одно можна брати рекомендації щодо встановлення знаків у різних ситуаціях (розділ 2), бо ця частина, у ДСТУ ніяк не описана.

Листопад 2021
Надіслати
+1
Запінити
Команда
  • Візіонер проєкту
  • Олександр Колодько
  • Менеджер проєкту
  • Роман Дима
  • Дизайнери
  • Олександр Колодько
  • Юрій Грановський
  • Маргарита Заіменко
  • Дослідники
  • Юрій Грановський
  • Маргарита Гогун
  • Анна Кириченко
  • Марія Коробко-Маріловцева
  • Маргарита Заіменко
  • Шрифт
  • Андрій Константинов minttype.com

Спільно з Укравтодором та ДерждорНДІ