Нові Вали

На Верхньому та Нижньому Валах купа проблем з мобільністю: запарковані тротуари, підземні переходи, відсутня велодоріжка, автівки в постійних заторах, разом з якими стоїть громадський транспорт. Місто збирається виправити ці проблеми під час реконструкції, яку обговорюють уже кілька років. Однак змінювати вулицю треба не лише для вирішення проблем з мобільністю, але й з урахуванням решти недоліків.

На Валах варто розширити публічний простір, бо зараз тротуари не відповідають кількості пішоходів та активності в перших поверхах. По вузьких тротуарах складно ходити, адже доводиться постійно оминати хаотичну торгівлю та літні майданчики. До того ж вздовдж тротуарів практично відсутні дерева, тому в спеку там досить некомфортно.

Виправити застарілу систему водовідведення, яку використовують на Подолі і, зокрема, на Валах. Посеред бульвару по руслу річки Глибочиці проходить колектор, який збудували в середині 19 століття. Тепер він потроху руйнується, і саме через це на бульварі біля Житнього ринку два роки поспіль стояв зелений паркан, який закривав дірку до річки.

В колекторі тече забруднена вода. За діючим генпланом у кінці колектора біля Дніпра планували встановити очисну споруду, але зараз там лише провалля під розв’язкою. Кожної зливи дощова вода з мастилами від автівок без будь-якого очищення потрапляє у воду біля набережної.

Проект реконструкції Валів повинен виправити проблеми з мобільністю, розширити громадський простір та створити сталу систему водовідведення і очищення. Лише тоді вулиця відповідатиме сучасним вимогам до розвитку сталих та людиноцентричних міст.

Мобільність

Нові Вали повинні вирішити проблеми з мобільністю. Зосередитись треба, насамперед, на переміщенні людей, а не автівок, та віддати пріоритет пішоходам, велосипедистам і громадському транспорту. На минулому курсі з урбан дизайну ми розробили проект Кожум’яцької площі на в’їзді до Подолу. Тепер ми вирішили реорганізувати Вали, виходячи з рішень, які знайшли під час проектування.

Ми зробили Верхній Вал пішохідним і перенесли на нього трамвай. Таким чином, трамвай рухатиметься окремо від автомобільного транспорту та не стоятиме регулярно разом з ним в корках. Вздовж трамвайних колій розташували двосторонню велодоріжку. Дві смуги транспорту перенесли на Нижній Вал, спростивши всі перехрестя та кількість конфліктів автівок з пішоходами.

Ми залишили ту ж кількість смуг для руху автотранспорту, що є зараз — по дві смуги в обох напрямках. Прибрали паркувальні смуги, щоб розширити тротуари, та перенести одну смугу дерев з бульвару на бік Нижнього Валу. За потреби на місці озеленення Нижнього Валу зможемо додати п’яту смугу для громадського транспорту або паркувальну смугу для автівок.

Остаточно рішення з реорганізації руху треба ухвалювати після комплексного перегляду схеми мобільності на Подолі з урахуванням змін, які на неї чекають у майбутньому: будівництво розв’язки на Валах, зміна схеми руху через перекриття Контрактової площі, впровадження Концепції інтегрованого розвитку Подільського району.

Озеленення

Нові Вали зроблять озеленення більш функціональним. Як правило, ми сприймаємо дерева лише як можливість сховатись у затінку в спекотний день, а кущі та квіти — як міську прикрасу. Але роль озеленення в місті значно більша. На минулому курсі з урбан дизайну ми розробили проект Кожум’яцької площі на в’їзді до Подолу. Тепер вирішили реорганізувати Вали, виходячи з рішень, які знайшли під час проектування.

Щороку в Києві збільшується кількість опадів, через що зношені комунікації дощової каналізації не встигають одразу відвести воду з вулиць. Через це наші вулиці часто перетворюються на річки, а раз на рік — навіть на невеликі озера. Кожної зливи з доріг змиваються всі мастила, бензин та інші відходи і каналізаційною мережею потрапляють у Дніпро та його притоки. Іноді до цих мереж незаконно під’єднують побутову каналізацію, через що вода забруднюється небезпечними для людини бактеріями.

Посеред Валів по руслу річки Глибочиці проходить один з найстаріших колекторів Подолу, в який збирається дощова вода з сусідніх кварталів і без жодної очистки зливається в Дніпро під Рибальським мостом. Згідно чинному генплану в місці витоку Глибочиці планують збудувати очисну споруду, але зараз там лише провалля. Здавалося б, що треба полагодити колектор, встановити очисну споруду і все буде гаразд. Проте, ми лише відкладемо проблему надалі, але не вирішимо її.

Дедалі більше міст у світі переходять на альтернативний варіант водовідведення та очистки дощових вод за допомогою дренажу води через зелені зони з правильним підбором рослин і ґрунтів. Щоб очистити дощову воду, яка зливається з кварталів навколо Валів до Глибочиці, ми розмістили дві очисні зелені зони: одну — вздовж тротуару біля Нижнього Валу, другу — між трамваєм та бульваром на Верхньому Валу. Дощова вода потраплятиме до колектора, поступово проходячи через ґрунти, і вже чистою надходитиме до Дніпра. Ми хочемо повернути Глибочицю назад на поверхню і дати містянам доступ до неї, відкривши колектор. Однак у жодному разі не демонтувати його, адже колектор, збудований 150 років тому, має історичну цінність.

Публічний простір

Нові Вали повинні зробити громадський простір більш функціональним та комфортним. Вали вже зараз умовно розділяють Поділ на наповнений цікавими для відвідування місцями і закладами Старий Поділ і більш «спальний» Плоский Поділ. Після ймовірної реконструкції Валів ці дві частини Подолу можуть стати повністю розділеними. Ми хочемо, щоб Вали, навпаки, зшили Поділ докупи і стали одним з важливих публічних просторів району. На минулому курсі з урбан-дизайну ми розробили проект Кожум’яцької площі на в’їзді до Подолу. Тепер ми вирішили реорганізувати Вали, виходячи з рішень, які знайшли під час проектування.

Зараз Валами пролягають основні потоки пішоходів, які йдуть зі станції «Контрактова площа», зупинок громадського транспорту та міжміських автобусів. Посеред Валів влаштовують виставки, роздачу їжі безхатькам та неформальні концерти, а в кварталах навколо розташувалась основна кількість подільських бізнесів, ресторанів, кафе та барів. Для людей, які користуються простором Валів та проживають навколо (і для їхніх активностей), треба створити зручний та комфортний простір.

Ми пропонуємо розширити бульвар та об’єднати його з тротуаром Верхнього Валу. Так ми отримаємо єдину пішохідну зону, через яку іноді проїжджатимуть трамваї та велосипедисти. Перед першими активним поверхами з’явиться достатньо простору, щоб розмістити літні майданчики, а пішоходи зможуть без перетину автомобільних смуг пройти до бульвару.

Одночасно ми створимо чотири нові площі вздовж Верхнього Валу. Дві з них — Кожум’яцька та Житньоторзька — існували сотню років тому назад як місця для торгівлі. На перетині з Костянтинівською влаштуємо площу, що дасть зручний пішохідний зв’язок між виходом зі станції метро та зупинками трамваю і автобусів, а також розширимо спортивну площу на перетині з Межигірською вулицею.

Надіслати
+1
Запінити
Над проектом працювали:
  • Керівник проекту
  • Максим Головко
  • Архітектура
  • Максим Головко
  • Віталіна Гошовська
  • Олена Мельник
  • Віра Прохватило
  • Дослідження
  • Діана Бортник
  • Інга Візниця
  • Нікіта Зенін
  • Юрій Линов
  • Катерина Лященко
  • Моделювання
  • Сергій Гаврилов
  • Анна Пилипенко
  • Катерина Пилипенко
  • Олексій Ковальов
  • Дмитро Кононенко
  • Павло Шатохін