Інші проекти для метро:
Схема метро Картки метро Інформаційні екрани Автомати оплати проїзду Плакати Навігація у метро

Січень 2015

Лінійні схеми метро

Слідом за загальною схемою швикісного транспорту ми взялися за дизайн усіх лінійних схем у вагонах. Головна задача цих схем — допомогти із визначенням кількості проміжних станцій до необхідної та зорієнтуватись, коли виходити. Робити її було у три рази легше, тому що на кожній схемі лінія одна. Але й у три рази складніше, тому що у нас цілий «зоопарк» вагонів із різними панелями над дверями.

Версія 1.10, січень 2020

Проблема

Основні проблеми саме лінійних схем: прозора плівка, на якій написи погано читаються, неконстрастні кольори, незручне розташування на вікнах та нахилені написи.

Старі лінійні схеми

Розміри

Нова схема вдвічі більша за попередню. Завдяки багаторазовим приміркам тестових схем ми з’ясували, що розмір 120 см найбільш прийнятний. Це дозволяє без проблем розмістити схему у різних вагонах та зробити шрифт максимально великим.

Нова та стара лінійні схеми

Текст

На відміну від старих схем текст тепер розташований горизонтально. Це спрошує читання написів та, сподіваємось, зменшить кількість травм шиї:) Навколо тексту тепер більше простору, тому назви станцій не злипаються у суцільну масу.

Порівняння розмірів тексту

Пересадки метро

Більшість поїздок у метро пов’язані із пересадками між лініями. Тому ми вирішили їх особливо виділити: лінії перетинають схему практично повністю та створюють візуальний якір. Окрім цього, пересадки на лінійній схемі схожі на пересадки на загальній за рахунок використання «гантельок».

Пересадки між лініями

Пересадки на інший транспорт

Окремим інформаційним шаром тепер з’явились пересадки на інший швидкісний транспорт — міську електричку та швидкісний трамвай. Також ми перенесли із загальної схеми основні залізничні та автовокзали: Цетральний, Південний та Дарницький залічничні вокзали, залізничну станцію Святошин, Центральний автовокзал, автостанції Київ та Видубичі. Також додали транспорт, який прямує в аеропорти.

Пересадки на інший транспорт

Культурний шар

Мабуть, найпомітніша відмінність від попередньої схеми та подібних схем із інших метрополітенів — ми показали визначні об’єкти, які розташовані поблизу станцій метро. Всередині команди ми жартома називаємо це «культурний шар». Це не перелік пам’яток чи туристичних атракцій — це просто набір візуальних орієнтирів, які допоможуть асоціативно звя’зати станцію із впізнаваними об’єктами.

Пам’ятки біля станцій

Ми розуміємо, що вибір візуального орієнтира для станцій — питання спірне. Але це поки що лише бета-версія, і кожен може висловитися з приводу того, які орієнтири більш доречні на схемах. Зауважте, ми не прагнемо знайти орієнтир для кожної станції, у цьому мало сенсу.

Зоопарк до 2020 (старий вхід) Зоопарк з 2020 (новий вхід) Національна бібліотека ім. Вернадського ВДНГ Річковий порт Науково-технічна бібліотека

Були намальвані ще декілька пам’яток, які не увійшли до схем, проте використовувались деінде у навігації по місту.

Завантажити піктограми (PDF)

Розташування схем у вагонах

Зараз майже всі схеми надруковані на прозорій плівці та наклеєні на скло. Тому їх доволі складно помітити, а коли потяг знаходиться не в тунелі, то неможливо щось прочитати.

Ми послідовно захищаємо одну просту істину: вікна — щоб крізь них дивитися, тому на них не потрібно взагалі нічого клеїти, тим більше, що це вкрай важко прочитати. Тому ми розташували лінійні схеми над дверима — так вони доступні більшій кількості пасажирів. До того ж, нещодавно усі площини над дверима звільнили від реклами, тому ніяких проблем із їхнім використанням немає.

Схеми будуть розташовані над дверима

Примірки

У якості будь-якого дизайн-проекту, який не призначений для екрану, не можна бути вневненим доки бачиш його тільки на екрані. Будь-які гіпотези та рішення повинні пройти тестування. Ми друкували кожну версію, розвішували на стінах Часописа та обговорювали їх, а вже потім приміряли усі варіанти у вагонах. Тільки завдяки тестам ми визначили оптимальні розміри самих схем і тексту на них.

Різні варіанти на стіні у Часописі

Тестування у вагонах

Купа схем різних версій та саморобний блокнот

Спочатку здається: якщо зробити схеми якомога більшого розміру, всім буде добре. Але тестування великих варіантів у вагонах показало, що надто великі схеми теж некомфортно читати, як і надто маленькі.

Після перших тестів зробили, як і на загальних схемах, — розмістили заклик надсилати зворотній зв’язок на пошту.

Бета-версія схем у вагонах

Схеми для вагонів 81-7021 та 81-7022

У метро багато різних моделей вагонів і місця для схем в них дещо відрізняються. Іноді складається враження, що при створенні нових вагонів конструктори не думали, що у метро потрібні схеми, тому для схем не передбачені місця. Один з таких прикладів — вагони серії 81-7021/7022, всередині яких на стінах немає достатньо місць для загальної схеми, а над дверима розташовані технічні дверцята, на які не повісиш суцільну лінійну схему. Тож для такого випадку ми зробили додаткову розрізну на кілька частин версію лінійної схеми.

Ідеальне майбутнє

Багато хто скаже, що треба було зробити інтерактивні схеми або повісити екрани. І будете праві. Наприклад, у Стамбулі або Москві встановлені світлодіодні схеми, де діоди відображають положення поїздів на лінії. А в Лондоні у нових потягах встановлюють повноцінні екрани для відображення лінійної схеми із позначеним на ній поїздом та іншою актуальною інформацією для пасажирів. Проте є одне «але» — гроші. Поки київське метро підприємство небагате, звичайні статичні схеми вирішують більшість задач пасажирів, при цьому у рази дешевші.

Січень 2021: у метро з’явились схеми з лампочками

У сюжеті серіалу «Метро» від UA Першого можна побачити, як у нещодавно відремонтованому вагоні з’явилася схема з лампочками.

Надіслати
+1
Запінити
Над проектом працювали:
  • Дизайнери
  • Ігор Скляревський
  • Рей Мейсон
  • Олександр Колодько
  • Юра Грановський
  • Саша Зайцев
  • Владислав Кулик
  • Ілюстратор
  • Даша Подольцева