Інші проекти для метро:

Схема метро Навігація у метро
Травень 2015

Безконтактні картки київського метро

У травні 2015 касирів київського метро почали тероризувати пасажири — чи не надійшли у продаж нові зелені картки? Ми не знаємо точно, що примусило людей обмінювати свої діючі картки, які б прослужили ще роки. Але нам подобається думка, що вони просто хотіли побачити чи не перший артефакт «державного» дизайну, який приємно взяти до рук — це виглядало, як обіцянка, що транспорт починає позбуватися свого радянського духу та вирушає в бік цивілізації.

Проблема

Найбільша хвороба дизайну всіх проїзних — така сама, як і в усього дизайну, який робиться в екс-СРСР за бюджетні гроші: несмак та надмірність. Багато декору та нуль функції. Ці маленькі картки за 20 років винесли на собі все: фотографії станцій, фіолетові тривимірні листя каштанів, нарешті, визначні пам’ятки Києва, що літають у повітрі разом із концентричиними колами (можливо, кола символізують вибухову хвилю?)

Треба віддати належне, була й спроба замінити декор функцією: випустити картку зі схемою ліній. Але написи можна було читати лише під мікроскопом (висота літер 0,9 мм). На зворотньому боці — не краще: інструкції з користування з трьох пунктів, хоча для проходу треба виконати лише одну дію. Причина надмірності, ймовірно, у тому, що дизайнери думають: «замовник платить не за порожнє місце на картці, отже, заповнимо порожнину». Це не наш стимул, то ж будемо розумними та мінімалістичними.

У чому виклик?

Отже, ми маємо шматок пластику, який прикладаємо до турнікета, часто навіть не виймаючи з гаманця. Здавалося б, навіщо цим карткам взагалі дизайн? Уточнимо це на етапі досліджень, але поки що ми побачили виклик у тому, щоб зробити картку легко впізнаваною: так її легше буде використовувати у комунікаціях, наприклад, у рекламі картки, як зручної та вигідної альтернативи жетонам.

Так виглядав перший постер виробництва Агентів змін, який рекламував безконтактні картки. Оскільки наявний у той час дизайн картки не дозволяв відобразити її у вигляді, спрощеному до рівня піктограми, нам довелося цю піктограму вигадати. Використали лінії, як на лівреї вагонів метро.

Спостереження та дослідження

Перше, що ми зробили — зібрали докупи транспортні картки з інших країн і спробували зрозуміти: що в них спільного і чому вони такі?


Хельсинкі

Лондон

Сан Франциско

Сидней

Нью-Йорк

Гіпотеза про впізнаваність підтвердилася: переважна більшість карток мають прості та впізнавані елементи. Їх легко використовувати у комунікаціях: коли картка проста та впізнавана, вона фактично перетворюється на символ, знак, піктограму. Це нам дуже допоможе пізніше, коли картку треба буде позначати на плакатах, на автоматах поповнення і т.і.

Зверніть увагу, як прості та впізнавані елементи оформлення карток різних міст допомагають у комунікаціях.

Далі ми подивилися на проблему ширше: чи картка, яку ми робимо, єдина, що використовується у метро? Ні, є ще місячні картки на кількість поїздок, які нам пізніше теж доведеться переробити. Їх — шалена купа: вони бувають на 46, 62 поїздки та безлімітні, а також комбіновані — на метро та автобус, метро та тролейбус і так далі... Чому б одразу не знайти спільний підхід до дизайну усіх карток?

Ідеї

Саме вихід за межі своєї вузької задачі й підштовхнув до функціонального рішення, яке одночасно стало впізнаваним елементом: біла смуга по краю картки.

На комбінованих картках, які ми будемо робити колись пізніше, потрібно позначити види транспорту. Логічно зробити це окремо від іншої інформації, й на білому тлі, для контрасту і читабельності. Біла смуга по краю чудово пасує, як тло для піктограм видів транспорту. На зворотньому боці як раз також необхідне біле тло для штрих-коду.

Отже, широка біла смуга — не тільки функціональний, але й впізнаваний елемент: коли треба буде спрощено позначити картку метро десь на постерах чи автоматах поповнення, достатньо буде зеленого прямокутника з білою смугою, і буде зрозуміло, про що мова.

Надіслати
+1
Запінити
Над проектом працювали:
  • Керівник проекту
  • Владислав Кулик
  • Арт-директор
  • Ігор Скляревський
  • Дизайнери
  • Олена Годіна
  • Ігор Скляревський
  • Олександр Колодько
  • Олександр Зайцев
  • Олена Мишанська