Оновлення київського фунікулера у 2013-му — перший реалізований проект дизайнерів, які рік потому заснували ініціативу «Агенти змін».
Фунікулер отримав логотип, нові кольори і стиль, а найголовніше — повністю перероблену комунікацію із пасажирами (вказівники входів і виходів, кас, турнікетів, правила проїзду, довідкові таблички про фунікулер і діораму тощо). Як і решту проектів, редизайн фунікулеру ми зробили безкоштовно.
Щороку влітку чи восени фунікулер закривається на профілактичний ремонт, і щороку тисячі туристів не тільки позбуваються можливості відвідати одну з напопулярніших київських атракцій, а й елементарного розуміння — як потрапити з Подолу до Верхнього міста. Вони бачать стандартний папірець у стилі «Шановні пасажири! З технічних причин...».
Раніше оголошення про ремонт виглядали так
Із навігацією, інформацією та оздобленням станцій історія не краща: картонна навігація із оздобленням у стилі вишиванок, переклад на совієт інгліш, з трьох дверей одні зактриті, бо в касира застуда через протяг, а замість других — банкомат.
Фунікулер вже десятки років волає про тотальну реконструкцію, але грошей немає. Отже, зміна способу, яким фунікулер взаємодіє із пасажирами, можлива лише на косметичному рівні. Про реконструкцію платформ, нові каси годі й думати.
Інший виклик — необхідність переконати у необхідності змін дуже немолодий колектив, який хоча й щиро піклується про фунікулер, але робить це у свій традиційний та законсервований з 80-х років спосіб.
Rey Mayson зробив аналітичну роботу: спілкувався із пасажирами та персоналом, спостерігав за тими й іншими. Результатом стали рекомендації — що потрібно зробити з фунікулером, щоб ним було зручно користуватися. Реалізація цих рекомендацій виявилась не по силах бюджету Київпастрансу, і довелося обмежитися лише оновленням вагонів та повним редизайном інформації та навігації.
Ми давно мріяли, щоб транспортні (та й всі інші) оголошення, по-перше, змінили чиновницьку пташину мову на людське спілкування, а по-друге — не тільки повідомляли б про проблему, а й радили, як її вирішити.
Ми написали текст та розробили дизайн плакату, який повідомляв про тривалий ремонт фунікулера. Вперше у Києві замість міфічної «Адміністрації» до пасажирів звернувся цілком конкретний директор, людина з ім’ям і прізвищем, і зробив це без згадки про «технічні причини», натомість чітко пояснив — чому фунікулер закривається, що і з якою метою буде зроблено, чому це важливо, а головне — як дістатися вершини пагорба без фунікулера.
В інформаційних повідомленнях ми застосовуємо принцип оберненої піраміди. Навіть якщо людина прочитає лише заголовок (а більшість так і робить), суть повідомлення буде зрозумілою.
Побудова інформаційного повідомлення за принципом оберненої піраміди:
Що? Коли? Як вирішити проблему пасажира? Яка з цього користь для пасажирів? Чому це так необхідно? Короткий жест ввічливості. Хто це говорить?Нові вказівники фунікулеру легко читаються завдяки темному фону, до того ж вони нанесені на скло, а не розташовуються під ним, отже немає відблисків, які робили старі вказівники нечитабельними. Той самий об’єм інформації, але без помилок і втричі коротше.
Ми не стали винаходити велосипед: окрім транспортної функції, фунікулер — популярний серед туристів символ дорадянського Києва (фунікулер заснований у 1905), а отже стримане оформлення у стилі ретро виглядало як цілком виправданий крок. Оскільки історичні вагони не зберіглися, і зараз функціонує їхнє четверте покоління випуску 1975 року, ми обрали один з варіантів ліврей саме цього періоду, лише трохи вдосконалили деталі (наприклад, «хвилі» тепер не прилипають до фар).
Автор логотипу Ігор Скляревський орієнтувався на стилістику европейських транспортних логотипів.
Логотип київського фунікулеру — це дві лінії, які символізують колії, що розходяться і з’єднуються. Логотипи нанесені на нижніх кабінах вагонів і з боків (на верхніх кабінах для лого просто немає місця)
Ми не стали винаходити велосипед: окрім транспортної функції, фунікулер — популярний серед туристів символ дорадянського Києва (фунікулер заснований у 1905), а отже стримане оформлення у стилі ретро виглядало як цілком виправданий крок. Оскільки історичні вагони не зберіглися, і зараз функціонує їхнє четверте покоління випуску 1975 року, ми обрали один з варіантів ліврей саме цього періоду, лише трохи вдосконалили деталі (наприклад, «хвилі» тепер не прилипають до фар).
Інформаційні пілони не встановили — не вдалося отримати дозвіл від орендаря майданчика біля фунікулера (це один з сусідніх готелів).
Ідея пілонів полягає у тому, щоб здалеку було видно, де вхід до фунікулеру (для туристів це важливо), а також у тому, щоб при вході пасажири могли заздалегідь дізнатися, які пам’ятки їх чекають в кінці підйому чи спуску, а при виході — могли зорієнтуватися, де тут що знаходиться. На пілонах є покажчики, і є карта-схема навколишніх вулиць з позначеними пам’ятками і транспортом.
Важлива особливість: передбачалося, що основні написи на пілоні будуть продубльовані шрифтом Брайля.
Протягом лише першого дня після відкриття оновленого фунікулера кияни залишили таку кількість подяк на офіційному порталі 1551.gov.ua, яка в кілька разів перевищує кількість всіх позитивних відгуків по всьому Києві за місяць. Ось лише кілька з них:
Нарешті покажчики на фунікулері людською мовою написані та сучасно і стильно оформлені! Інформацію наведено стисло та зрозуміло. Грамотна українська та якісний переклад англійською. Не соромно завести друзів з Європи. Дякую!
Новое оформление навигации киевского фуникулера — лучшее, что произошло в городе за последние 4 года.
Спасибо, с инфографикой фуникулёра всё очень здорово. Надеемся на то же самое и со всем другим киевским транспортом.