Травень 2015

Редизайн київського фунікулера

Оновлення київського фунікулера у 2013-му — перший реалізований проект дизайнерів, які рік потому заснували ініціативу «Агенти змін».

Фунікулер отримав логотип, нові кольори і стиль, а найголовніше — повністю перероблену комунікацію із пасажирами (вказівники входів і виходів, кас, турнікетів, правила проїзду, довідкові таблички про фунікулер і діораму тощо). Як і решту проектів, редизайн фунікулеру ми зробили безкоштовно.

Проблема

Щороку влітку чи восени фунікулер закривається на профілактичний ремонт, і щороку тисячі туристів не тільки позбуваються можливості відвідати одну з напопулярніших київських атракцій, а й елементарного розуміння — як потрапити з Подолу до Верхнього міста. Вони бачать стандартний папірець у стилі «Шановні пасажири! З технічних причин...».

Раніше оголошення про ремонт виглядали так

Із навігацією, інформацією та оздобленням станцій історія не краща: картонна навігація із оздобленням у стилі вишиванок, переклад на совієт інгліш, з трьох дверей одні зактриті, бо в касира застуда через протяг, а замість других — банкомат.

У чому виклик?

Фунікулер вже десятки років волає про тотальну реконструкцію, але грошей немає. Отже, зміна способу, яким фунікулер взаємодіє із пасажирами, можлива лише на косметичному рівні. Про реконструкцію платформ, нові каси годі й думати.

Інший виклик — необхідність переконати у необхідності змін дуже немолодий колектив, який хоча й щиро піклується про фунікулер, але робить це у свій традиційний та законсервований з 80-х років спосіб.

Спостереження та дослідження

Rey Mayson зробив аналітичну роботу: спілкувався із пасажирами та персоналом, спостерігав за тими й іншими. Результатом стали рекомендації — що потрібно зробити з фунікулером, щоб ним було зручно користуватися. Реалізація цих рекомендацій виявилась не по силах бюджету Київпастрансу, і довелося обмежитися лише оновленням вагонів та повним редизайном інформації та навігації.

Що ми зробили

Оголошення

Ми давно мріяли, щоб транспортні (та й всі інші) оголошення, по-перше, змінили чиновницьку пташину мову на людське спілкування, а по-друге — не тільки повідомляли б про проблему, а й радили, як її вирішити.

Ми написали текст та розробили дизайн плакату, який повідомляв про тривалий ремонт фунікулера. Вперше у Києві замість міфічної «Адміністрації» до пасажирів звернувся цілком конкретний директор, людина з ім’ям і прізвищем, і зробив це без згадки про «технічні причини», натомість чітко пояснив — чому фунікулер закривається, що і з якою метою буде зроблено, чому це важливо, а головне — як дістатися вершини пагорба без фунікулера.

В інформаційних повідомленнях ми застосовуємо принцип оберненої піраміди. Навіть якщо людина прочитає лише заголовок (а більшість так і робить), суть повідомлення буде зрозумілою.


Побудова інформаційного повідомлення за принципом оберненої піраміди:

Що?

Коли?

Як вирішити проблему пасажира?

Яка з цього користь для пасажирів?

Чому це так необхідно?

Короткий жест ввічливості.

Хто це говорить?

Вказівники

Нові вказівники фунікулеру легко читаються завдяки темному фону, до того ж вони нанесені на скло, а не розташовуються під ним, отже немає відблисків, які робили старі вказівники нечитабельними. Той самий об’єм інформації, але без помилок і втричі коротше.


Старі вказівники

Нові вказівники

«Нова» розмальовка вагонів

Ми не стали винаходити велосипед: окрім транспортної функції, фунікулер — популярний серед туристів символ дорадянського Києва (фунікулер заснований у 1905), а отже стримане оформлення у стилі ретро виглядало як цілком виправданий крок. Оскільки історичні вагони не зберіглися, і зараз функціонує їхнє четверте покоління випуску 1975 року, ми обрали один з варіантів ліврей саме цього періоду, лише трохи вдосконалили деталі (наприклад, «хвилі» тепер не прилипають до фар).


Вигляд київського фунікулера у 80-х

Версія 2013 року, яка проіснувала до вересня 2015

Новий логотип

Автор логотипу Ігор Скляревський орієнтувався на стилістику европейських транспортних логотипів.


Залізниця Нідерландів

Залізниця Великої Британії

Транспортна система Лондону

Логотип київського фунікулеру — це дві лінії, які символізують колії, що розходяться і з’єднуються. Логотипи нанесені на нижніх кабінах вагонів і з боків (на верхніх кабінах для лого просто немає місця)


Правила поведінки


Ми не стали винаходити велосипед: окрім транспортної функції, фунікулер — популярний серед туристів символ дорадянського Києва (фунікулер заснований у 1905), а отже стримане оформлення у стилі ретро виглядало як цілком виправданий крок. Оскільки історичні вагони не зберіглися, і зараз функціонує їхнє четверте покоління випуску 1975 року, ми обрали один з варіантів ліврей саме цього періоду, лише трохи вдосконалили деталі (наприклад, «хвилі» тепер не прилипають до фар).

Пілони (не реалізовано)

Інформаційні пілони не встановили — не вдалося отримати дозвіл від орендаря майданчика біля фунікулера (це один з сусідніх готелів).

Ідея пілонів полягає у тому, щоб здалеку було видно, де вхід до фунікулеру (для туристів це важливо), а також у тому, щоб при вході пасажири могли заздалегідь дізнатися, які пам’ятки їх чекають в кінці підйому чи спуску, а при виході — могли зорієнтуватися, де тут що знаходиться. На пілонах є покажчики, і є карта-схема навколишніх вулиць з позначеними пам’ятками і транспортом.

Важлива особливість: передбачалося, що основні написи на пілоні будуть продубльовані шрифтом Брайля.


Результати

Протягом лише першого дня після відкриття оновленого фунікулера кияни залишили таку кількість подяк на офіційному порталі 1551.gov.ua, яка в кілька разів перевищує кількість всіх позитивних відгуків по всьому Києві за місяць. Ось лише кілька з них:

Нарешті покажчики на фунікулері людською мовою написані та сучасно і стильно оформлені! Інформацію наведено стисло та зрозуміло. Грамотна українська та якісний переклад англійською. Не соромно завести друзів з Європи. Дякую!


Новое оформление навигации киевского фуникулера — лучшее, что произошло в городе за последние 4 года.


Спасибо, с инфографикой фуникулёра всё очень здорово. Надеемся на то же самое и со всем другим киевским транспортом.




Надіслати
+1
Запінити
Над проектом працювали:
  • Арт-директор | Дизайнер
  • Ігор Скляревський
  • Консультант
  • Rey Mayson
  • Техдизайнер
  • Володимир Вальдман
  • Менеджери
  • Дмитро Сергієнко
  • Євген Петрощук